Czas, w którym dziecko idzie do szkoły może być dla całej rodziny sporym wyzawaniem. Nowa sytuacja, nowi nauczyciele, miejsce i koledzy. Wielu rodziców zastanawia się, czy ich dziecko jest gotowe na spotkanie ze szkołą. Nie chodzi o to, czy dziecko zna literki i cyferki, ale czy jest na tyle społecznie i emocjonalnie rozwinięte, aby poradzić sobie w nowej sytuacji.
Określenie poziomu przygotowania dziecka do szkoły:
- konsultacja z rodzicami i dzieckiem;
- określanie społecznego, psychicznego i emocjonalnego rozwój, ewentualnie przygotowanie odpowiednich scenariuszy do pracy dzieckiem aby zminimalizować braki w wyżej wymienionych sferach;
- jak pomóc dzieciom nadpobudliwym w szkole;
- jak dobrze przygotować dziecko na spotkanie ze szkołą;
- badanie specjalistycznym testem psychologicznym pozwalającym określić przygotowanie dziecka do nauki.
W swojej pracy korzystam z 2 testów badających gotowość szkolną. Badanie odbywa się w gabinecie w obecności rodzica.
Pierwszy test gotowości szkolnej to, "Diagnoza edukacyjna dzieci 6-7 letnich, rozpoczynających naukę" Ewy Tryzano.
W teście tym dziecko rozwiązuje odowiednio przygotowane zadania mające na celu sprawdzenie jego wiedzy i umiejętności odnośnie:
- wiadomości, umiejętności rozumowania i wypowiadania się np. wiadomości o sobie, rodzinie i środowisku;
- orientacji czasowo-przestrzennej;
- przygotowania do nauki czytania i pisania (umiejętności analizy wzrokowej i słuchowej; umiejętności słuchowo-językowe; sprawność grafomotoryczna; przygotowanie do nauki matematyki);
- pod uwagę brane jest również zachowanie dziecka oraz jego motywacja i chęć współpracy z psychologiem, gdy wypełnia test gotowości szkolnej.
Drugi to, "Pierwszy krok. Test do badania gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich" Renata Lutosławska i Magdalena Rębacz.
Podobnie jak pierwszy test bada:
- wiadomości ogólne o świecie;
- percepcję słuchową;
- percepcję wzrokową;
- sprawność grafomotoryczną.
Badanie gotowości szkolnej według powyższych testów daje pewien pogląd na to czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie pierwszej. Wyniki z nich pokazują również, w jakich sferach należy wspomóc dziecko, aby mogło lepiej radzić sobie z zadaniami i wymaganiami w szkole. Ważną rolę w ocenie dojrzałości dziecka ma rozmowa z rodzicami. Jej celem jest ustalenie dotychczasowego rozwoju dziecka, jego zachowania społecznego, ale także emocjonalnego.
Ofertę terapii dla dorosłych, w tym terapii indywidualnej, dla par oraz rodzinną znajdziesz na stronie: