Newsletter

Jeżeli chcesz dostawać ciekawe informacje dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, wpisz swój e-mail

Pomóż swojemu dziecku dobrze spać

ccc

Sen- problem nas wszystkich


Z badań przeprowadzonych przez National Sleep Foundation prawie 70% niemowląt i małych dzieci ma kłopoty z zasypianiem i przesypianiem całej nocy. Statystyki pokazują jak wielu rodzin dotyczy ten problem. Kilkakrotne budzenie się, oznacza nie tylko nieprzespaną noc dla malucha, ale i dla wszystkich członków rodziny. Z badań wynika, że 90% problemów ze snem związanych jest ze złymi nawykami przy zasypianiu, wykształconymi w młodym wieku. Do najczęstszych zalicza się: zasypianie dzieci na rękach, podawanie im różnego rodzaju uspokajaczy takich jak butelka czy smoczek, brak rytuału związanego z zasypianiem, zły harmonogram dnia itp.

 

Sen a nadpobudliwość


Dzieci, które nie przesypiają odpowiedniej dla ich wieku ilości godzin są bardziej marudne w ciągu dnia, zdekoncentrowane i częściej narażone na problemy ze snem w dorosłym życiu. Sen odgrywa znaczącą role w uczeniu się, a zapamiętywanie nowych rzeczy przebiega szybciej u osób wyspanych. Ponad to, z badań przeprowadzonych na uniwersytecie w Tel Awiwie, wynika, że niedobór snu powoduje u dzieci nadpobudliwość i problemy emocjonalne.

 

Nie lekceważ problemu


Jak wynika z moich obserwacji wielu rodziców bagatelizuje problemy ze snem u dzieci. Wynika to z trzech powodów.

Po pierwsze zakładają oni, niestety błędnie, że dziecko z tego wyrośnie. Czekają, więc aż coś się zmieni. Samo z siebie niestety nic się nie zmieni.

Po drugie nie zawsze zdajemy sobie sprawę tego jak bardzo istotny jest sen dla rozwoju dziecka.

Po trzecie często nie wiemy gdzie szukać pomocy, a przeczytanie kilku książek, rekomendujących często sprzeczne techniki, najczęściej powoduje tylko frustrację. Odpowiednią pomoc można uzyskać u psychologa specjalizującego się w psychologii rozwojowej lub, w cięższych przypadkach, w instytutach zajmujących się problematyką snu.

 

Rola psychologa


Wizyta u psychologa pozwala ustalić, w czym tkwi problem i co jest przyczyną złego snu dziecka. Pozwala również, na podstawie informacji uzyskanych od rodziców, stworzyć indywidualny plan terapii dla dziecka.

 

Wczesny trening snu


Trening snu można rozpocząć nie wcześniej niż po 6-7 miesiącu życia. Przed tym okresem dzieci nie odróżniają dnia od nocy. Przez pierwsze pół roku życia proces spania reguluje się. W tym okresie można uczyć dziecko odróżniania dnia od nocy i wprowadzać pomału zdrowe nawyki spania i zasypiania.

 

Kilka wskazówek, które pomogą dziecku od 0-1 roku życia, lepiej spać w nocy:

  • Zawsze odkładaj dziecko do łóżeczka, kiedy jest senne, ale jeszcze nie zasnęło. To pomoże dziecku w samodzielnym zasypianiu i ułatwi ponowne zaśnięcie, gdy obudzi się  w nocy;
  • Dobrze zorganizuj dzień dziecku. W czasie, gdy nie śpi baw się z nim i dużo mów do niego. To pozwoli mu wydłużać czas czuwania podczas dnia, co przełoży się na dłuższe okresy snu w ciągu nocy;
  • Staraj się nie rozbudzać dziecka podczas zmiany pieluszki i karmienia w nocy. Pozwoli mu to na szybsze zaśnięcie;
  • Zanim wejdziesz do pokoju dziecka upewnij się, że na pewno jest to konieczne. Jeżeli dziecko tylko pomrukuje lub cichutko zapłakało daj mu szansę, aby samo mogło zasnąć. Jeżeli tak się nie dzieje i dziecko zaczyna płakać, zobacz, co się stało. Jeżeli ciche uspakajanie nie skutkuje upewnij się czy dziecko: nie ma mokrej pieluszki, gorączki, nie jest głodne czy spragnione.

Wróć