Rozwój umysłowy między 7. a 12. miesiącem życia

W tym okresie dziecko zaczyna raczkować, a później chodzić dzięki czemu świat staje przed nim otworem. Rozwój umysłowy między 7. a 12. miesiącem życia dzieci można określić jako bardzo dynamiczny okres. Rodzice czują z dzieckiem jeszcze większą więź, ponieważ coraz więcej potrafi i zaczyna się komunikować lepiej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Dzieci w tym wieku nadal uwielbiają się bawić. Warto zaplanować czas na zabawę, puszczanie baniek czy czytanie ulubionych książeczek. Maluchy uwielbiają też słuchać swojego gaworzenia odtwarzanego np. z dyktafonu.

Poniżej znajduje się tabelka przedstawiająca rozwój umysłowy dziecka od 7 do 12 miesiąca życia.

Rozwój umysłowy między 7. a 12. miesiącem życia dziecka

Wiek dziecka

Rozwój umysłowy

7-9 miesiąc

  • w jednej chwili będzie bardzo śmiałe i niezależne, aby za chwilę trzymać się blisko rodzica;
  • potrafi wybuchnąć złością, gdy sprawy nie toczą się po jego myśli;
  • umie w zrozumiały dla rodzica sposób poprosić o coś np. o butelkę z piciem;
  • zaczyna reagować na swoje imię;
  • rozumie słowo „nie”, ale nie zawsze chce się mu podporządkować;
  • umie wkładać mniejsze przedmioty do większych np. różnej wielkości pudełka;
  • rozumie proste polecenia np. „pomachaj rączką na dowiedzenia”;
  • może pojawić się lęk wysokości:
  • dziecko bardzo przeżywa zniknięcie matki z pola widzenia;
  • niektóre dzieci boją się nieznajomych osób, jednak potrafia też być bardzo towarzyskie, gdy czują się bezpiecznie;
  • zaczyna mówić „mam” i „tata”;
  • dziecko bacznie obserwuje rodziców i ich reakcje w różnych sytuacjach. Uczy się co jest pożądane, a co nie oraz czy to co robi jest bezpieczne czy nie;

10-12 miesięc

  • dziecko potrafi rozwiązywać proste problemy i podejmować decyzje np. jak wydostać ulubiona zabawkę spod kanapy;
  • doskonale rozpoznaje członków rodziny i znajomych;
  • umie bawić się w „kosi-kosi-łapki”, macha na dowidzenia;
  • dziecko uwielbia zabawy podczas których może naśladować rodzica lub zwierzęta. Można dać mu ściereczkę do rączki, a na pewno z wielkim entuzjazmem pomorze w sprzątaniu;
  • dziecko ma coraz lepszą pamięć i uwielbia czytać książeczki, w których trzeba coś zapamiętać lub znaleźć np. umie odpowiedzieć na pytanie, kto w książeczce siedzi pod krzesłem piesek czy kotek?;
  • dziecko zaczyna posługiwać się gestami i mimiką do wyrażania swoich myśli i uczuć;
  • maluch nadal boi się zostać sam i źle znosi rozstanie z rodzicami;
  • lubi bawić się z rówieśnikami, choć trzeba zaznaczyć, że dzieci w tym wieku bawią się raczej obok siebie niż razem;

Gabinet Psychoterapii mgr Monika Merczyńska
Terapia dzieci, młodzieży i dorosłych.