Wybór przedszkola – czym się kierować

Pójście dziecka do przedszkola to niekiedy duże wyzwanie. Spotkanie z nowym bywa trudne, ale jest kilka rzeczy, które możemy zrobić, żeby ułatwić naszemu dziecku pierwsze dni w nowym miejscu. Zastosowanie kilku sprawdzonych tricków, to jednak nie wszystko. Każdy rodzic chce dla swojej pociechy wszystkiego, co najlepsze i to dotyczy również wyboru przedszkola. Miejsce, w którym nasze dziecko spędza codziennie kilka godzin, powinno nie tylko być przyjazne dla niego, ale przede wszystkim budzić zaufanie rodzica. Tym bardziej, że ten zostawia dziecko pod opieką, bądź co bądź obcych osób, i chciałby być spokojny o jego bezpieczeństwo. W artykule zamieściłam więc kilka wskazówek, czym kierować się, kiedy czeka na nas wybór przedszkola.

Wybór przedszkola OKIEM PSYCHOLOGA

Wybierając przedszkole zwracajmy szczególną uwagę na:

  • Sposób realizacji tzw. podstawy programowej. Jest ona określona w rozporządzeniu MEN z 23 grudnia 2008 r., do którego lektury zachęcam, gdyż systematyzuje, czego należy wymagać od przedszkola. Sprawdźmy, jak rozumiane i realizowane są cele wychowawcze w danym przedszkolu? Dla przykładu, jednym z nich jest kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka. Zapytajmy, więc dyrekcję, co przez to rozumie i jakimi środkami zamierza to osiągnąć. To trudny, ale miarodajny sprawdzian kompetencji kadry przedszkolnej.
  • Kadrę – czy wszystkie osoby zajmujące się dziećmi mają kierunkowe wykształcenie, czy wychowawcy są komunikatywni, od tego zależeć przecież będzie czy i jak szybko dowiemy się o ewentualnych problemach w rozwoju dziecka.
  • Liczebność grup.
  • Czy i w jakim wymiarze przedszkole zapewnia pomoc psychologa i logopedy.

To, czy jest to placówka o profilu plastycznym, językowym czy innym, powinno mieć drugorzędne znaczenie. Dla dzieci w wieku 3-5 lat najważniejsza jest przede wszystkim nauka budowania relacji społecznych. Ponadto umiejętność współdziałania w grupie i uczenie się znaczenia takich słów jak: kompromis. Zajęcia typu: języki, taniec, muzyka czy inne z pewnością są dobrym narzędziem marketingowym przyciągającym uwagę rodziców. Powinny one jednak być jedynie dodatkiem, a nie myślą przewodnią, gdy stoi przed nami wybór przedszkola.

Jak to wszystko sprawdzić? Stosując trzy żelazne reguły:

  • rozmawiajmy z rodzicami dzieci, które już tam uczęszczają, pamiętajmy by pytać o fakty, a nie tylko o subiektywne odczucia
  • przeanalizujmy oferty co najmniej trzech placówek (nie koniecznie położonych obok siebie) i poświęćmy czas na rozmowę z dyrekcją (przygotujmy wcześniej pytania)
  • nie kierujemy się jedynie ceną i odległością.

Pamiętajmy, że w wieku przedszkolnym zainteresowania dzieci dopiero się kształtują, warto, więc aby przedszkole zapewniało im dostęp do różnorodnych aktywności, nie narzucając jednej, która zdominuje wszystkie pozostałe. Obserwujmy, co sprawia maluchom najwięcej radości, i wyciągajmy z tego wnioski.


Gabinet Psychoterapii mgr Monika Merczyńska
Terapia dzieci, młodzieży i dorosłych.